I 2018 viste NRK TV-serien «Lykkeland». Nasjonal kontroll ble sikra over våre olje- og gassressurser. Flere hundre pioneroljearbeidere som har blitt syke og uføre av skadelige kjemikalier, oljedamp og gasser i arbeidet med boring, vedlikehold og produksjon i et helsefarlig arbeidsmiljø fra slutten av 1970 åra og langt inn på 1990 tallet, ble ikke nevnt. Mange er døde i ung alder. Oljepionerene har fått ødelagt sin fysiske og psykiske helse i arbeid som er avgjørende for dagens velferd. I tillegg er det ille den økonomiske kampen de har måtte ta, i rettsapparat og oppimot systemet. Systemet for erstatninger fungerer ikke etter lovgivers intensjon. Preget av sykdom har mange gitt opp i møte med skarpskodde forsikringsadvokater som er ute etter å avkorte lovfestede erstatningsutbetalinger.
Vi har derfor forventa at regjeringa raskt fulgte opp Stortingets vedtak 11. mai 2021 om at pioneroljearbeiderne skal gis oppreisning: «Stortinget ber regjeringen snarest nedsette en kommisjon som skal arbeide frem en kompensasjonsordning for «oljepionerene». Kommisjonen må sikre verifisering av omfang og skader samt en avgrensing av hva som skal omfattes av en kompensasjonsordning. …. Som følge av at «oljepionerene» er rammet av en urett langt tilbake i tid, haster det med å få avklart kompensasjonsordningen.»
Kommisjonen avklarte viktige prinsipielle spørsmål i NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning, under ledelse av lege Geir Riise. En samla kommisjon kom til at etablering av en særskilt kompensasjonsordning for oljepionerene vil være en riktig og hensiktsmessig oppfølging av denne gruppa. Dette støtter LO, Forbundet Styrke med flere. Saken har flere ganger blitt tatt opp i skriftlige spørsmål til statsråden, i muntlig spørretime 15. mai i år og under behandling av representantforslag 20. juni i år om en rask etablering av kompensasjonsordningen, jfr. Dokument 8:161 S (2023-2024). Stortinget vedtok følgende anmodning: Stortinget ber regjeringen, i lys av kunnskapen fra NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning, følge opp arbeidet med oljepionerene og komme raskt tilbake til Stortinget på egnet vis.
Forbannelsen er derfor stor på at regjeringa i forslag til statsbudsjett 2025 på nytt trenerer og utsetter saken. Punkt 1. REGJERINGA vil derfor sikre at det raskt vil bli etablert bistand i yrkesskadesporet til tidlegare oljearbeidarar. Oljepionerar kan be Arbeids- og velferdsetaten om å gjera om vedtak om å ikkje godkjenne sjukdom som yrkessjukdom dersom ny forsking visar at avslaget var feil. Ny forsking kan også gi rett til ny behandling i forsikringsselskapa.
Vi mener bistand ikke er tilstrekkelig. Det har A.L.F jobba med siden A.L.F. ble etablert. Det å sende sakene tilbake til forsikringsselskapa er ansvarsfraskrivelse. Selskapene er årsaken til uretten, med betalte leger og advokater som går imot alt oljepionerene kommer med. Det har heller ingen betydning for dem om det finnes godkjent yrkesskade fra NAV.
Punkt 2. Etter ei nærmare kartlegging av moglegheitene innafor det ordinære yrkesskadesystemet vil regjeringa komme tilbake til Stortinget med ei endeleg vurdering av om det bør etablerast ei eiga kompensasjonsordning for denne gruppa, og ev. korleis ho bør utformast.
Erfaringer viser at å nå frem innafor det ordinære yrkesskadesystemet i dag er nesten umulig. Svekka av sykdom er man sjanseløs mot forsikringsselskapenes advokater og leger. Man tvinges til å gi opp og blir deretter avspist med smuler om i det hele tatt noe som helst. Det er bedre for den enkelte at regjeringa betaler ut en kompensasjon, og krever regress fra forsikringsselskapene.
Punkt 3. Det må leggast vekt på å grunngje sakleg kvifor eller på kva for måte denne gruppa eventuelt bør løftast fram og behandlast på ei anna måte enn andre, samanliknbare grupper.
Dette har kommisjonen allerede svart på. (Ein samla kommisjon meiner at ei eiga kompensasjonsordning vil vere ei riktig og hensiktsmessig ordning for oljepionerane.)
Punkt 4. Kommisjonen beskriv seks moglege modellar for ei kompensasjonsordning, men delar seg på tre ulike modellar med omsyn til anbefaling. Det blir ikkje foreslått eit konkret nivå på kompensasjonen, med det er skissert ulike nivå som grunnlag for konsekvensberekningane i saka, frå 65 G til 70 000-250 000 kroner.
Dykkerne ble kompensert med 65G. Å verdsette liv forskjellig blir feil. Vi viser til Lov om Yrkesskadeforsikring § 12 Tap som omfattes. Yrkesskadeforsikringen skal dekke lidt tap, tap i framtidig erverv og utgifter som skaden antas å påføre skadelidte i framtiden. Hvis skadelidte har fått varig og betydelig skade av medisinsk art, skal det gis særskilt ménerstatning.
Vi forventer at regjering og stortinget snarest får avklart en kompensasjonsordning.
|