Buskerud
Adrenalinkick i luftens Ferrari – Shark Aero
Skrevet av: Jan Arne Dammen, publisert 20.04.2017

I verdens raskeste mikrofly Shark Aero med Øyvind Røkeberg fra Drammen Flyklubb bak spakene ble det en luftig dag på Hokksund Flyplass. Som en hauk lå vi i luften og kretset da Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS) og Drammen Flyklubb (DFK) arrangerte treff der funksjonshemmede ble introdusert for seilflysporten. Med hjelp fra flyklubben som stilte med verdens raskeste mikrofly fulgte vi ett opptrekk og fikk noen kule bilder.

Lufta for alle

- Det var utrolig givende å kunne tilby funksjonshemmede denne muligheten, og oppleve ekte flyglede, sier leder av Flyklubben Stig Harald Hovind.

Klubben har stor tro på at det nye universelt utformede klubbhuset de har bygget og at den fortsatte satsingen på rekruttering av nye piloter, vil videreføre klubbens lange tradisjon. Seilflygruppa i Drammen flyklubb er Norges største seilflyklubb med rundt 200 medlemmer og er tilsluttet Norges Luftsportsforbund, et særforbund i NIF.

- En ting til, sier han, når vi pratet om fly og flyging så ble rullestolen på en måte usynlig. Den var ikke noe tema. Det var flyging dette dreide seg om, ikke om man satt i rullestol eller ikke, avslutter en entusiastisk leder Stig Harald Hovind.

 

 

Shark

Flyet Shark Aero bærer navnet med rette, med sitt slanke utseende og den hailignende halefinnen ser den ut som en hai. Flyet har et vingespenn på 7,9 meter er 6,7 m langt og veier 275 kg. Motoren en Rotax 912 ULS har 100 hk og gir en toppfart på 340 km/t, mens den optimale hastigheten er 250 km/t.

- Flyet er et av verdens raskeste småfly og haikroppen gir lav luftmotstand og med halefinnen er den i tillegg veldig stabil, forteller Øyvind Røkeberg.

 

Kick

Det var med andakt og følelse jeg tok plass i cockpiten med røde skinnseter, og som var like trang som i en F-16 fikk jeg høre. Vi takser rolig til enden av rullebanen der vi venter på klarsignal. Turtallet økes og vi blir presset bakover i setet da vi akselerere bortover gressplenen. Etter 150 meter stiger vi til bratt til værs og farten økes. Det kiler i magen og gir et aldri så lite adrenalinkick.

Mens vi ventet på opptrekket kretset vi over Eikerbygda, før vi la oss etter når de kom opp. Vi fulgte tett på og fikk noen kule bilder. Mens mannskapet i seilflyet fant oppdrift og svevde over skogkledde åser, tok vi en tur mot Konnerud.

 

Kjenner kreftene

Vi vinker farvel med flykroppen og gjør en kjapp vending og Eikerbygda forsvinner bak oss. I over 200 km i timen legges flyet i 45 grader mens vi stiger til værs og det kjennes i kroppen. Konnerud og Drammen nærmer seg å vi går lavere, gjør et par svinger over byggefeltet der jeg bor. Nå var det tid for retrett og kursen settes mot Hokksund og den faste landingsrunden. Farten er ca. 70 km/t når vi setter hjulene på gressplenen. 

- Med dette flyet så går det helt fint å utføre luftakrobatikk, men det tillater ikke regelverket, sier Øyvind, heldigvis tenker jeg.

 

 

Ta kontakt

Seilflygruppa i Drammen flyklubb er Norges største seilflyklubb med rundt 200 medlemmer og er tilsluttet Norges Luftsportsforbund, et særforbund i NIF. Lyst på en prøvetur og kanskje starte opplæringen som fører frem til seilflybevis?  Ta kontakt med Drammen Flyklubb http://www.drammenflyklubb.no/

<< Gå tilbake